петък, 30 декември 2011 г.

Димитър Пенев: Говоря малко, мисля дойно, казвам много


Да говориш с Димитър Пенев не е лесна работа. Обграден от микрофони, камери и диктофони, треньор №1 на XX век се върти неспокойно, сякаш иска да се отскубне и да избяга в някой тих ефир на чаша питие, сред безоблачните облаци цигарен дим и компанията на старо приятелство. Ценителството изисква всяка дума, всяко изречение на Пената  задължително да се разглеждат задълбочено, защото разкриват една неповторима и многопластова душевност, скрита под грубоватата мировянска вънкашност. От няколко години на Стратега вече пък съвсем не му се приказва публично, защото се е отдал на писане. Макар че за него изобщо не важи максимата "Думите отлитат, написаното остава..." Неговите думи не отлитат, а кръжат над нас като фрази, придобили епохална, крайъгълна христоматийност. И ето го сега Пената - пред вашия ПОГЛЕД.

- Преди няколко седмици, малко преди да излезе вашата поредна книга - преработеното издание на "Това е ЦСКА", казахте, че не четете други книги, защото си имате ваши. Кажете, г-н Пенев, как пишете вашите книги?
- Преди да ви обясня как ги пиша, трябва да ви кажа други две-три думи. По отношение на футбола и на житейския опит, контактите, които съм имал винаги към журналисти, министри, директори, винаги съм бил отзивчив към тях. Много ваши колеги вече не са между нас и тези сега, които са, сме коментирали спорта и политиката. И много добре знаят, че Пената по-малко говори и трябва винаги младите журналисти да знаят това и да се съобразяват. Аз винаги съм бил внимателен, когато са били внимателни с мен. Това ме е накарало да смятам, че ще дойде някога време, в което да помисля върху миналото и да напиша за добрите спомени, не само за мен, а и за видни спортисти. Това ме е накарало да пиша книги. А репликата, която наскоро излезе, бе по повод на един ваш колега, който иска да бъде „герой” на световното и в историята. Затова употребих израза, че нямам време да прочета моите книги, какво остава за неговите. Георги Атанасов (б.р. - Атанасов написа скандалната книга "Тайните на четвъртите в света", с която хвърли съмнение върху подвизите на Пеневата чета) го познавам много добре и затова така по-отдалеч и по-дълбоко подхвърлих тези думи.
-          Как написахте "Това е ЦСКА".
-          Написахме я с известния Сашо Манов (б.р. - легендарното пресаташе на ЦСКА, сега директор на Музея на славата на клуба). Имам много спомени и заедно с него я направихме тази книга. Също така, както знаете, това не ми е първа книга. Първата ми е „Моят живот и футболът”. Тя не е продаваема. Тя е само сувенирна. Втората книга дълго време обмисляхме с бате Сашо, така го наричам Александър Манов, какво да напишем за ЦСКА. Понеже през ЦСКА са преминали стотици таланти. Колебаехме се и за заглавието какво да е. Накрая аз реших да е „Това е ЦСКА”. Зададоха се много въпроси защо точно подобно заглавие. Избрахме точно това, за да може поколенията да продължат историята на ЦСКА. Беше трудно и да определим кои да бъдат образите на корицата. Спряхме се на  Бербатов, Якимов, Емо Костадинов, моя, на известни футболисти на ЦСКА. Самото заглавие амбицира. Авторството на книгата е на мен и Сашо Манов. И ако се върнем назад, ще видим, че някои взимат и преписват неща от нас.
-           С какво храните да го кажем  - специфичното си чувство за хумор, и над какво се надсмивате?
-          Това е свързано с много опит, с голямо чувство. Аз винаги съм с един ход по-напред от другите. Хубаво е да имаш и два хода преднина. Случвало се е специалисти да ми задават въпроси и аз им отговарям с двойно мислене на пред. След това има неразбиране и изкарват мен виновния, че не говоря и не мога да дам едно интервю. Но често са ми се извинявали след това, разбирайки какво съм искал да кажа.
- Христо Стоичков на няколко пъти се отричаше от вас, последния път даже каза, че в основата на успеха на световното в Щатите са били единствено и само играчите, а не вие.
-          Тази тема много пъти съм я коментирал. И за да има по-голяма яснота, тук не се касае какви са позициите на Пенев и Стоичков, понеже все още няма яснота кой е най-добрият футболист на всички времена в България. От там и интригите започнаха. Знаете, че вече 50 години Гунди не е сред нас (б.р. - от смъртта на Гунди са минали точно 36 години), а правят разни класации. Аз смятам, че Стоичков е един световен футболист, който цял свят го признава. Друг е въпросът, че ако той го е казал, той ще го каже директно на мен. Както и аз бих постъпил. Ние никога не сме се карали. Това са просто нотки, сигурен съм, интригите са създадени с цел да се унищожаваме като футболисти и личности. Аз десетки пъти съм казвал,че той винаги ще бъде във футбола. С него винаги ще бъдем приятели. По всяко време можем да си звъним. Аз бях казал, че колелото се върти, но ваши колеги, които нямат симпатии към футбола, го отразиха като бурето се върти. За тях може би е буре, понеже не ги виждам да се развиват.
- С кого от златното поколение поддържате най-близки отношения?
- Не искам да се делим, но на първо место, знаете, че след като Христо Стоичков напусна, президентът ме покани за старши треньор и поех тази длъжност. Това е Боби Михайлов. С него постоянно поддържаме връзка. На второ место е Емил Костадинов, с който работим и в ЦСКА заедно. Останалите всички, които са живи и здрави, когато се виждаме, се радваме, прегръщаме се, говорим. Жалко, че не се направиха много неща за футбола, за хората от нашето поколение. Имам предвид, че е жалко за тези хора, които са управлявали да не се погрижат за българският футбол. Той постоянно е долу, горе, имам предвид отношението на нашето не класиране за европейско първенство. Затова казвам долу, горе. Трябваше да се задържим поне на едно средно ниво.
- Нека отново поговорим за журналиста Георги Атанасов и книгата му "Тайните на четвъртите в света".
-          Аз още в началото ви казах с няколко думи, че той е преписал от нашата книга, която направихме с Манов (б.р. - Пената вероятно има предвид другата книга на Атанасов "ЦСКА, повече от отбор"). Смятам, че той има интерес за себе си да пише. Сега се възползва от някои нови неща, с които иска да покаже, че и президентите с малък период в БФС са участвали с нещо в това световно първенство. Но учудващо е, аз смятам, че всеки един от нас, може да си спомни, че една среща с един такъв гол не може да се уреди. Това беше невероятен гол в последните минути и секунди на Емил Костадинов и да се смята, че мачът е уреден и да се опорочи това невероятно изпълнение не е като хората.
- Как вие лично преценявате краткотрайното си завръщане в националния отбор? Мнозина обявиха, че е било една тъжна гледка.
-          Всеки може да си коментира в собствените си мисли и да дава някаква информация пред обществото. Но тогава отборът трябваше да остане без тренъор и да видим тогава дали щяха да се класират по-добре от това, което аз направих. А най-вече, че отидохме на една добра позиция за добро жребие, което се получи за квалификациите. Ако беше най-удачното, колегата преди мен трябваше да продължи той (б.р. - Пената говори за треньора на "Левски" Станимир Стоилов). Значи не е имал сили и смелост. Докато един Пенев винаги има сили и смелост, за да помогне за нашия футбол и го е доказал.
- Да преминем на голямата ви любов- ЦСКА. Какво става -отборът ще спечели 31-ата си титла, а нещата не изглеждат особено розови, като се има предвид финансовото състояние на клуба, публична тайна е, че то е плачевно.
-          Аз смятам, че никой не отива да погледне на другия в кесията и в банката по сметката. Това, което се коментира за ЦСКА, не е десет пъти минус точките, а десет пъти плюс. Това означава, че всичко е наред.
- Хората са любопитни да знаят как минава един ден на тренъор №1 на България за XX век. Кажете какво правите, г-н Пенев?
-          Ами, ако някой няма пари, ще му дам, за да върви един ден след мен и да напише какво правя.
- Какво е вашето място на масата на Кръга „Монтерей”?
- Много рядко съм минавал. Много свестни хора съм виждал, които не ги интересува политиката. Те умеят да се веселят и се радват на хубавите мезета и питиета, които вече ги знае и цяла Европа.

Сибила Кусева