22.04.2012 Сибила Кусева
Ретро автомобилите могат да бъдат причислени към една от най-неудържимите страсти на мъжете. За всеки ценител на колите е престиж да има поне един такъв екземпляр в своя автопарк. Повечето от скъпоценните бижута се изваждат на светло само за изложба или ретро парад, след което отново ревностно се скриват в гаража и се показват само на най-близки познати и приятели. И само най-посветените добиват правото да се докоснат до тях. Именно затова тези автомобили са сред най-скъпите, продавани на търг. И обратно на тенденциите с масовите коли, те от ден на ден стават все по-скъпи. Ето и някои от рекордьорите, за които си мечтае всеки ценител.
Ретро секси от Pontiac Tempest Le Mans GTO
Този автомобил е създаден през 1964 година в САЩ от Дженерал Моторс и се счита за най-секси ретро кола. Цената му е около $60 000. Разновидностите са класическо купе и кабриолет. Скоростната кутия се предлага в два варианта 4-степенна ръчна и 3-степенна автоматик. Моделът тежи 1600 кг и регистрира ускорение от 0-100 км/час за под 5 секунди. "Понтиак" е бил обожаван от нежната аудитория и всяка дама, возила се в него, се считала за специална. Дизайнът на колата е съвършен и поради тази причина е обявена и за най-секси ретро автомобил.
Британското бижу MG TC
Този модел не е особено популярен, но заема едно от най-престижните места в историята на автомобилния свят. MG TC е произвеждан от 1945 до 1950 година и е първата британска спортна кола след Втората световна война. 1,3-литровият мотор не впечатлява на пръв поглед, но благодарение на иновационната за времето си трансмисия автомобилът развива впечатляващите 126 км/ч. Британският модел днес се счита за един от най-класните ретро автомобили и за всеки милионер е престиж да я има в колекцията си.
“Костенурката” на “Фолксваген” - от Хитлер до хипитата
Най-популярният "бръмбар" на "Фолксваген" първоначално слиза от конвейера с името KDF, съкращение от Kraft durch Freude, което може да се преведе като "силата на радостта". Производството му е поръчано лично от Адолф Хитлер на гениалния конструктор и дизайнер Фердинанд Порше. Автомобилът е откровено грозен, но колкото и да е странно за кола с такава форма и размери, тя е изключително удобна. Доказателство за нейната функционалност и надеждност пък е фактът, че от момента на пускането є в производство до слизането є от конвейера са продадени над 21,5 милиона коли от тази разновидност. Купето на "костенурката" с неговите чисти и елегантни метални щрихи, голямо и тънко кормило, а също особено елегантната емблема на замъка във Волфсбург – това са отличителни черти за милиони собственици на "Фолксваген", които не са склонни по никакъв повод да се разделят с любимата си кола.
Bentley S3 Continental - символът на лукса
Така са изглеждали наистина тузарските коли през 60-те години на миналия век. Лимузината е голяма, тежка и ако действително човек иска да демонстрира благоденствие и същевременно да се чувства удобно – това е истинската кола. Този модел е успял в най-голяма степен да доразвие първоначалния си облик, при това без да губи нищо от първоначалния си блясък, което е много трудно. В T1 и Т2 предната решетка, характеризираща истинското "Бентли", става все по-малка и по-малка, за да се загуби и да заприлича на съвсем нормална автомобилна предница при CFS. Тези коли са толкова скъпи (около 100 000 евро), че са трудно достъпни за редовите любители на ретрото. Лимузината, произвеждана от 1962 до 1965 г., има 6,2-литров 8-цилиндров мотор, тежи малко над 1900 килограма и достига 184 км/ч.
Mercedes-Benz 540K Special Roadster достигна $8,252 млн.
Това е върхът в предвоенното германско автомобилостроене, видял бял свят през 1937 година. Флагманът на Mercedes-Benz от 30-те години на миналия век е дело на инженера Ханс Густав Рор и се прави само по поръчка. От 26-те произведени 540K Special Roadsters само шест са създадени с дълга задница (с покрита резервна гума върху задния капак). Един от тях е закупен от щанда на Mercedes-Benz по време на Берлинското автоизложение през 1937 година от Warner Brothers Studio за своя импресарио Джак Уорнър. Той е специално подготвен за доставка в Щатите със спидометър, разграфен в мили и с гравирана плочка Made in Germany. Уорнър запазва автомобила повече от десет години. През 1949-а той е закупен от колекционер и остава недокоснат в гаража му до 1993 година, когато е закупен от днешния собственик, който пък използва услугите на експерта във възстановяването на автомобили Mercedes Paul Russell and Company в Essex, Massachusetts.
Mercedes-Benz 540K Special Roadster разполага с 8-цилиндров двигател с турбокомпресор, което го прави най-бързия шосеен автомобил по това време. Той развива 180 км/ч.
Мечтата Bugatti Type 57SC Atlantic
Най-желаният колекционерски автомобил към днешна дата без съмнение е Bugatti Type 57 във всичките му модификации, включително необикновеното спортно купе Atlantic. Тази кола е създадена през 1963 година. По различни данни за този автомобил са платени между 30 и 40 милиона долара. Колата е изключително рядка и това обяснява високата є цена. От нея са произведени ексклузивните 4 бройки. До днес в света са останали само два екземпляра от модела Bugatti Type 57SC Atlantic. Единият от тях принадлежи на американския дизайнер Ралф Лорън. Вторият пък е бил собственост на д-р Питър Уилямсън и през 2003 година е бил продаден за 30 млн. долара на Автомобилния музей в Мълин, Калифорния. Автомобилът е създаден в стил артдеко, популярен моден стил за своето време. Според мнозина това е най-красивият автомобил преди войната. Отличителна черта е, че за пръв път целият автомобил е изработен от алуминий. Дизайнер є е бил самият Жан Бугати, който се вдъхновил от аеродинамиката на самолетите и от външния вид на автомобилите с каросерия от типа "капка". Благодарение на невероятната си аеродинамика и на мотора с мощност от 197 к.с., Bugatti Type 57SC Atlantic достига впечатляващата скорост от 198 км/ч.
$12,2 млн. за “Ферари 250”
Ferrari 250 Testarossa е произведена през 1957 година, а цената є е $12,2 млн. Това е един от легендарните състезателни автомобили на Скудерията. През периода 1957-1958 година от този модел са направени общо 22 екземпляра. Разполага с V-образен 12-цилиндров двигател с обем три литра и мощност 300 к.с. Максималната му скорост е 270 км/ч. През 2009-а на търг, организиран от RM Auctionsq 250 Testa Rossa, е продаден на анонимен колекционер за рекордната тогава сума за аукциона от $12,2 млн. Този модел на "Ферари" го има само в 26 екземпляра в света и това допълнително вдига цената на експоната. Интересен факт е и че този автомобил има славна състезателна история, като печелят 24-те часа на Льо Ман през 1960 и 1961 г.