СИБИЛА КУСЕВА
20.05.2012
Уискито със сигурност е най-популярното алкохолно питие в света. То е част от всекидневието на хора с най-нисък социален статус и на супербогаташи. С него можеш както да избягаш от бита и проблемите си, така и да полетиш в света на чудесата. Разликата при категориите пиячи обаче се измерва с качеството и съответно с цените на уискито. Във филмите ефектът му е на два полюса - клошарите, забили глава до боклука с бутилка в хартиен плик или костюмарите, полегнали в скута на лъскава блондинка. Истинската цел на ценителите обаче е не да се наливат, а да изпитат истинско удоволствие от неповторимия вкус на това питие. То вече има и друго измерение – твърдят, че през кризата се е превърнало в течното злато. Както и по време на сухия режим в САЩ, когато вносителите станаха милиардери.
Наследството от Галуей донесе $143 000
Най-скъпото ирландско уиски е произведено от Nun’s Island Distillery в Галуей, Ирландия.. В момента има само няколко бутилки в света от него и е истински лукс човек да притежава една от тях. То може да се намери в магазина на Thomas' Arkwrights Whisky and Wines и стопаните му споделят, че им било донесено от човек, който твърдял, че го е наследил от богата своя роднина. Макар и за тази марка да има оскъдни сведения, тя заема достойно място в класацията ни заради високата си цена.
Китаец капарира $200 000 за Dalmore
Китайски бизнесмен капарира рядка бутилка уиски, струваща близо 200 000 щатски долара, в безмитен магазин на сингапурското летище “Чанги” през 2011 година. 62-годишната малцова напитка Dalmore, струваща над 250 000 сингапурски долара (над $199 400) е едно от най-скъпите уискита на планетата. Купувачът забелязал изложената на стъклен рафт бутилка и набързо я капарирал с банков трансфер. В света има само още 11 шишета като това. За ценителя на добрия алкохол се знае само, че е бил редовен посетител на това летище, понеже е пожелал анонимност.
Chivas REGAL ROYAL SALUTE – СПОНСОРЪТ НА СИНАТРА
То е пуснато в продажба през 2003 г., след 50-годишно отлежаване, по повод отбелязване на 50-ата годишнина от коронясването на кралица Елизабет II. Цената му обаче се дължи не само на превъзходния малцов аромат, но и на това, че в света има само 225 пуснати в продажба бутилки. Chivas Regal е марково шотландско уиски, произвеждано от Chivas Brothers, собственост на Pernod Ricard. Chivas Brothers е основана през 1801 година в Абърдийн, Шотландия. Домът на Chivas е Strathisla Distillery в Шотландия. Chivas Regal е една от най-продаваните марки уиски в света. Интересен факт за това уиски е, че то било любимо на Франк Синатра. Със сигурност е известно, че певецът на мафията си е поръчвал Chivas Regal преди представления, но също така и други марки уиски. Друг известен факт е, че Chivas са спонсори на турнето на Синатра през 1990 година.
ГОРДОСТТА НА КАНАДА - CROWN ROYAL CANADIAN
Под канадско уиски се разбира такова, което е дестилирано и е отлежало поне три години в дървени бъчви с големина до 700 литра на канадска територия. То се нарича още ръжено, въпреки че съдържанието на ръж в него може да е съвсем малко. Crown Royal Canadian Blended Whisky е произведено през 1939 г. в чест на първото посещение на Крал Джордж VI и Кралица Елизабет в Канада. Марката Crown Royal в момента е притежание на Diageo - най-големия производител на алкохол в света. Бутилка от лимитираната версия, специално създадена за събитието, е запазена и до днес. Тя не се продава, но цената й се изчислява на около $10 000 от експерти.
РЕКОРДНИТЕ $460 000 НА ТЪРГ ЗА СКОЧ MACALLAN
На благотворителен търг на аукционна къща Sotheby's бил поставен нов световен рекорд - този път за цена на бутилка уиски - $460 000. Огромната сума била платена за 1,5-литрова бутилка с най-старото и рядко малцово уиски - 64-годишно Macallan. Това е и най-скъпият скоч, продаван някога. Ролс-ройсът сред малцовите уискита се е предлагал във френска кристална бутилка.
Предишният рекорд пък бил $160 000 за бутилка малцово уиски Dalmore Trinitas, отлежавало също 64 години. Той е поставен на търг само месец преди това. На него е било предложено след 8-месечни международни дегустации, на които са били събрани $230 000. Всички получени средства са за благотворителната организация “Вода”.
Диамантен юбилей
За да отбележат диамантения юбилей след 60-годишното царуване на Нейно Величество кралица Елизабет II (1952-2012), производителите на скоч John Walker&Sons Scotch предложиха своята изключително лимитирана серия от 60 кристални гарафи. Става въпрос за уникална комбинация от уискита, дестилирани през 1952 година и отлежали в бъчви от английски дъб. Тези редки екземпляри бяха предлагани само с покана и са предназначени за продажба на частни лица (100 000 паунда за всяка бутилка). John Walker &Sons ще дари всички приходи от продажбата за стипендията Queen Elizabeth Scholarship Trust (QEST) и с този благотворителен акт ще позволи за процъфтяването на традиционните занаяти във Великобритания.
Уискито се отличава със зашеметяващата си изработка, която е резултат от съвместните усилия на най-добрите специалисти. То ще бъде представено в гарафа от оловен кристал, с половинкаратов диамант и сребърен печат с индивидуален номер. Всяка бутилка ще бъде придружена от две ръчно гравирани чаши от оловен кристал, персонализирани и ръчно украсени.
Generations Glenlivet срещу $13 000
Бъчвата с това уиски била прибрана в семейната изба на фамилия Уркхард - потомствени производители на шотландско уиски, през далечната 1940 г. и извадена тържествено, няколко поколения по-късно - през 2011-а.
Лимитирана серия от 100 ръчно изработени кристални бутилки с рядката напитка бяха продадени на благотворителен търг в полза на жертвите на земетресението в Япония.
Izabella Islаy за $6,2 млн.
Оригиналът на Izabella Islаy whiskey е най-добрата комбинация от изкуството на бижутера, ръката на майсторите и уменията на производителите на алкохол. В оригиналната бутилка на това уиски се използват само диаманти за цялата повърхност, червените надписи по нея са направени от рубини, а тапата на шишето е изработена от бяло злато. Бутилка „Изабела” струва $6,2 млн. В нея са вградени над 8500 диаманта, 300 рубина и равностойността на два бара от злато, поради което цената на тази бутилка е така висока и се счита за най-луксозната. По желание на клиента върху нея може да се графира името на собственика, което ще повиши допълнително цената.